Se upp Just nu cirkulerar spam och phishingförsök med oss som avsändare.

Så fort det handlar om e-handel räcker Improove upp handen

Att bygga plattformar för e-handel handlar mycket om teknik, men inte bara. ”Vår idé är att sälja framtida omsättning”, konstaterar Per-Mattias Nordkvist, en av företaget Improoves grundare, och menar att deras engagemang sträcker sig längre än att bara bygga e-handelsplattformar.

Improove erbjuder tjänster kopplat till e-handel, exempelvis teknisk utveckling, grafisk design, UX, mobil handel, drift etc. Företaget arbetar på e-handelsplattformarna Magento Commerce och Demandware.
– Våra kunder är allt från entreprenöriella och ägarledda bolag till väletablerade börsnoterade bolag, berättar Per-Mattias som har satt höga mål för Improove.
– Visionen är att bli bäst i norra Europa på e-handel, säger han och för att bli det krävs bland annat rätt medarbetare.

Less Is More

”Har du något sidoprojekt?”. Så inleder Per-Mattias Nordkvist sina anställningsintervjuer.
– Alla här har sidoprojekt. Det hintar om en person som gillar att lära sig nya saker, konstaterar han och tillägger:
– I vår bransch straffas du hårt om du sitter still. ”Always improve”, är en del av vår payoff. Vi har inga tillväxtmål men däremot tydliga grundvärden som har hängt med länge – yrkesstolthet, god gemenskap och spets. Vi ska hela tiden bli bättre.

För att medarbetarna ska trivas och stanna länge krävs en bra företagskultur. Ett exempel är att Improove bara behöver betala ut ungefär 50 övertidstimmar totalt per år, lågt om man jämför med många andra liknande företag.
– Övertid är dålig planering, brukar jag säga. Du måste kunna kombinera arbetet med familj och fritid. Vi ska förstås jobba hårt och ha höga kvalitetsprinciper, men inte på bekostnad av familjen.

Less Is More

Alla medarbetare som har jobbat mer än 1,5 år på Improove får även möjlighet att köpa in sig. Det gör att du som medarbetare får vara med och forma varumärket och kan aktivt delta i framtidsdiskussionerna.
– Det går bra för oss så vi kan vara lite kräsna när det gäller urvalet av kunder och medarbetare. Vi fokuserar hellre på kvalitet än tillväxt och tackar nej till 80% av förfrågningarna, där vi helt enkelt inte passar för varandra.

Improoves affärsidé är att sälja framtida omsättning. Per-Mattias menar att 85% av arbetet är teknik, den andra delen handlar om ledarskap.
– Vi ska guida kring vilken riktning som våra kunder bör gå. Vi brukar fråga oss hur vi hade gjort om vi själva hade drivit företaget. Många vänder sig till oss för att vi inte bara levererar en e-handelsplattform och sedan lämnar kunden. Så fort det är en fråga som är central för e-handel ska vi räcka upp handen.

Per-Mattias exemplifierar med kunden Zoo.se, tidigare bara en butik i Stockholm men som numera omsätter 25 MSEK på nätet.
– De omsatte 1,5 MSEK när vi började jobba tillsammans. Vi jobbar inte bara med plattformen utan har optimerat hur de plockar och packar, användarupplevelsen, integrationer och kundklubbar. E-handel handlar mycket om att överbrygga det förtroendegap som kan finnas mellan kund och handlare. Ditt jobb som e-handlare är att överbrygga det glappet, bland annat genom en bra kundsupport.

En stor del av framgången hittills för Improove har varit att successivt ta på sig ett bredare uppdrag. Per-Mattias berättar att när kunderna har ställt frågor om nya områden har de sagt; ”jepp, vi gör det”. På de områden där inte Improove har inhouse kompetens har de långsiktiga partnerskap, som exempelvis när det gäller hosting, där GleSYS är partnern.
– Vi har arbetat ihop sedan åtta år tillbaka. Vi har testat olika alternativ, bland annat utländska, men vi har alla våra sajter hos GleSYS. Vi måste kunna lita på att det fungerar och det gör det med GleSYS. Dessutom finns det många likheter mellan våra företagskulturer.

Dela på Twitter

Kom igång med GleSYS Cloud!