Se upp Just nu cirkulerar spam och phishingförsök med oss som avsändare.

Så förbereder sig Junkyard för Black Friday

Det började som en liten skatebutik för femton år sedan. Numera omsätter Junkyard nästan 300 miljoner kronor. Stark tillväxt och snabb internationalisering gör att trycket på sajten är hårt, särskilt vid kampanjer som exempelvis Black Friday.

iverstrom-junkyard

Junkyard grundades 2002 och har vuxit snabbt sedan starten. Företaget har nått en marknadsledande position i Norden när det gäller street fashion på nätet. För att möta efterfrågan krävs robusta och genomtänkta IT-lösningar.

— I vårt fall handlar det om en komplex plattform som är utmanande att drifta. Vi har olika sajter beroende på land och ibland är det väldigt hög belastning i samband med kampanjer, såsom Black Friday, berättar Marcus Iveström som är Senior IT Manager på Junkyard.

Företaget har lokaliserade sajter i Norden och i Frankrike. Tekniskt sett är det samma kodbas och speglingar av varandra, men separerade sajter.

— Att det blev just Frankrike beror på att vi gjorde en mätning av vilket land utanför Norden som vi har mest trafik. Det var Frankrike och då satsade vi på det.

DDoS-attacker allt vanligare

För att driva en stor och framgångsrik e-handelssajt krävs förstås en hel del datakapacitet och det krävs ett nära samarbete mellan e-handlaren och leverantören, bland annat för att garantera säkerheten. DDoS-attacker är ett växande problem som man måste förebygga. Det gäller att välja rätt leverantör.

— Du måste satsa på säkerhet för att hålla ditt renommé uppe som e-handlare, konstaterar Marcus som i säkerhetsarbetet jobbar tajt med hostingleverantören GleSYS för att hålla sajten stängd för attacker, utan att tumma på öppenheten för användarna.

— Säkerheten handlar mycket om hur du bygger upp strukturen. Domännamnen ligger exempelvis inte hos GleSYS, utan hos en annan leverantör som inte sitter på samma nät. Vi undviker att ligga i samma struktur som sajter med högt hackervärde, då blir man ofta bli drabbad själv.

Extra tryck under kampanjer

Det faktum att Junkyard verkar i många olika länder gör arbetet mer komplext.

— Varje land kan ha lite olika arbetssätt i hur man hanterar kunder eller lägger upp sajten för att passa kulturen på respektive marknad. Utmaningarna ligger främst i att alla sajterna ska jobba ihop, men vara separerade för varje land. Olika länder har dessutom olika säkerhetskrav och olika antal besökare, vid olika tillfällen.

Black Friday är en sådan sak som skiljer sig mellan olika länder. Företeelsen fick fäste för några år sedan i Sverige, men härstammar från USA. Det handlar primärt om att erbjuda kunderna spännande tillbud under begränsad tid.

— Från en timme till annan förändras trafiken enormt. Vi kan femtio dubbla trafiken vid en lyckad marknadskampanj. Black Friday är en av de aktiviteter under året som vi gör mest förberedelser för. Den följs ju av julhandeln så det är startskottet för årets mest intensiva period. Då gäller det att sajterna fungerar utan problem.

Kring kampanjer har vi alltid kontakt med GleSYS och de har koll på vår kampanjkalender. Vi informerar om när vi tänker köra olika kampanjer så att de är förberedda, det vore ju exempelvis olyckligt om ett plötsligt trafiktryck misstas för att vara en DDoS-attack. Missnöjda användare på grund av långa svarstider eller liknande kan leda till förlorade affärer, så det vill vi till varje pris undvika, konstaterar Marcus Iveström.

Lasttester förebygger problem

En del i den ständiga utvecklingen av en e-handelssajt är att testa prestandan så att eventuella fel kan undvikas innan de ens uppstår. Junkyard satsar hårt på att hantera tung last och genomför kontinuerligt lasttester – både vad gäller prestanda och stabilitet. Ett lasttest testar prestandan på hela systemet, inte bara mjukvaran. Junkyard är unika eftersom de satsar så hårt på att hantera tung last.

— Vi kör skuggsidor där man lasttestar med olika leverantörer. Där är GleSYS alltid involverade för att kunna optimera hårdvaran utefter testerna. Vi stressar servrarna till max för att se när det väl pajar. Det är tryggt att ha en partner som är tillgänglig hela tiden och som löser problemen inom tio minuter. GleSYS är snabba och kan hitta andra lösningar än de som bara har med hårdvara att göra, summerar han.

Dela på Twitter

Kom igång med GleSYS Cloud!