Kundcase: Lin Education blandar teknik och pedagogik

daniel-sundstrom-web-foto-kim-blomqvist Foto: Kim Blomqvist

Med över 250 000 läsplattor, datorer och andra digitala verktyg på skolor och förskolor över hela landet är det inte konstigt att Lin Education är marknadsledande inom digitalisering av den svenska skolan.

– När en kommun behöver leasa en massa iPads så hör de av sig till oss, konstaterar Daniel Sundström, teknikchef för utvecklingsavdelningen på Lin Education.

Han berättar att Lin Education även gör digitala pedagogiska verktyg för lärande och i dagsläget har man över 100 000 användare på skolor och företag runt om i Sverige. Produktportföljen består av dokumentationsverktyget Pluttra som hjälper förskolor med digitalisering, Loops som ett digitalt pedagogiskt material för svenska skolans grundskoleläroplan och Demokrativerkstaden som är ett spel där årskurs 7–9 får prova att vara ledamöter i riksdagen.

Produkterna utvecklas av experter inhouse men när företaget grundades för tio år sedan var utbudet av driftlösningar begränsat. Att svenska skolan dessutom ville hålla sin internettrafik inom landets gränser gjorde inte saken lättare.

– Det var en fråga som dök upp kontinuerligt så vi började kika på olika hostingalternativ, förklarar Daniel Sundström.

Men att byta hostingleverantör kan vara svårt. Daniel och hans team gjorde en bred marknadsanalys och insåg att det inte fanns så många aktörer på den svenska marknaden.

– De flesta riktade sig till en mindre teknisk målgrupp. Men det vi var intresserade av var bara en server eftersom vi konfigurerar våra egna applikationer, säger han och fortsätter:

– Till slut hittade vi GleSYS, som var tidigt ute med att erbjuda VPS-lösningar. Vi testade och blev väldigt nöjda. Det gav oss stor flexibilitet och vi upplever att det är god stabilitet.

Lin Education omsätter drygt 561 miljoner kronor och sysselsätter omkring 120 medarbetare på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Karlstad och Umeå. Sedan ett år tillbaka har företaget även lokaler i Norge.

Även om digitala produkter inte var Lin Educations core business från början så har de en stor betydelse relativt tidigt i företagets historia.

– Först jobbade vi med konsultbyråer men vi insåg snart att vi skulle tjäna på att ha kompetensen inhouse i stället. Vi har extremt duktig personal som jobbar med den pedagogiska biten och det är nödvändigt att utvecklarna kan sitta tillsammans med dem.

När det gäller val av hostingleverantör menar Daniel Sundström att det finns två parametrar som styr. Dels pris, dels stabilitet.

lin-education-logo(https://lineducation.se)

Läs mer på lineducation.se

Dela på Twitter

Kom igång med GleSYS Cloud!