Madlady: ”Det ingår att vara intresserad av teknik när man är e-handlare"

Madelene Fisch och Ilia Komorin, grundare av MADLADY Madelene Fisch och Ilia Komorin, grundare av MADLADY

Snart sex år har gått sedan Ilia Komorin och Madelene Fisch åkte till Kina för att hitta den perfekta produkten att sälja i den egna e-butiken MADLADY. Det började med några smycken för en billig peng men det dröjde inte länge innan allt tog fart ordentligt.

Numera har MADLADY både lager och kundtjänst i Vellinge utanför Malmö och e-butiken erbjuder det mesta inom mode och skönhet för en yngre målgrupp. I sortimentet finns allt från tröjor och klänningar till foundation och solglasögon.

"Vi bestämde oss tidigt att inte följa några skandinaviska trender – Ilia Komorin

— Många följer influencers från hela världen och produkterna som de använder kanske inte är så lätta att få tag på i Sverige. Men vi har alltid varit snabba med att ta in sådant som andra svenska retailers inte har i sitt sortiment. Vi bestämde oss tidigt att inte följa några skandinaviska trender, det är en av styrkorna med MADLADY, förklarar medgrundaren Ilia Komorin, som utöver sitt sinne för goda affärer även har ett stort teknikintresse.

— Det ingår att vara intresserad av teknik när man är e-handlare. Man måste hänga med i den digitala världen.

Genom åren har Ilia och Madelene satsat stort på det egna varumärket och i takt med att e-butiken blivit allt mer populär – MADLADY har bland annat prisats som årets modebutik på Finest awards – är det inte bara utbudet som har utvecklats, även det bakomliggande e-handelssystemet har uppdaterats kontinuerligt.

Ifjol omsatte MADLADY drygt 31,7 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning på över 60 procent jämfört med föregående verksamhetsår.

— Det är en kul utveckling men det gäller att hela tiden befinna sig där kunden är och vara rätt i tiden med olika digitala lösningar. Det kan handla om personifiering via nyhetsbrev eller att mobilanpassa sajten, säger Ilia Komorin.

Han berättar att majoriteten av all trafik till madlady.se kommer från mobiltelefoner, därför är det nödvändigt att användargränssnittet inte halkar efter. MADLADY har även stor social närvaro med över 272 000 följare på Instagram.

— Det är vår gathering och en kanal som vi började använda tidigt. Vår målgrupp finns inte i samma utsträckning på Facebook.

Precis som många andra e-handlare använder MADLADY det populära open source-baserade e-handelssystemet Magento och ända sedan dag ett har man anlitat GleSYS som hostingleverantör.

— Har man inte serverkompetens inhouse så är det viktigt att man har en pålitlig IT-partner som kan den biten. Det är hjärtat och lungorna i hela vår struktur. GleSYS har ansvar för att administrera våra servrar och de ser till att systemen är igång dygnet runt. Skulle något gå fel klockan åtta på kvällen en söndag så har de ett team redo att hjälpa till direkt, säger Ilia och fortsätter:

— Vi har haft en del tekniskt strul i vårt e-handelssystem och även om det inte är GleSYS ansvar så har de ändå hjälpt till och försökt sätta sig in i Magento. Det känns bra att viljan finns och att de anpassar sig efter kunden. Det ska man inte åsidosätta.

Vad är viktigt i valet av hostingleverantör som e-handlare?

– Det kommer alltid perioder med mycket trafik, som till exempel Black Friday och mellandagsrean, och då vill man vara trygg i att det finns någon på andra sidan om något oförutsett händer. Man måste ha support dygnet runt.

MADLADY

Kolla in madlady.se

Dela på X

Kom igång med GleSYS Cloud!