Se upp Just nu cirkulerar spam och phishingförsök med oss som avsändare.

Kundcase: Sublime en digitalbyrå med anor

Digitalbyrån Sublime snackar inte – de gör istället. Med långa kundrelationer byggda på personlig service har man hittat sin framgångsfaktor.


sublime-bjorn-cto

Björn Olsson är CTO på Sublime och har varit på företaget i 13 år.

– I en trendkänslig bransch står vi stadigt med vår erfarenhet och spetskompetens, säger han.

Sublime är en liten och familjär digitalbyrå med fokus på webb. Med nästan 25 år i branschen har de en ovanligt lång erfarenhet och bland deras kunder hittar vi bland annat SOS Alarm, Företagarna och Handelshögskolan. Sublime jobbar långsiktigt, effektdrivet och alltid med fokus på kvalitet före kvantitet.

– Vi är en liten byrå och det är precis så vi vill ha det. För oss är det viktigare att ha få anställda med spetskompetens än många som är hyfsade. Vi jobbar med ett fullservicetänk och därför är det helt avgörande att våra UX-experter, tekniker, designers med mera är riktigt duktiga, säger Björn Olsson.

Men Sublime har inte alltid varit vad de är idag. Det som från början mest handlade om teknisk utveckling har steg för steg gått mot att bli en fullservicebyrå. Alltså att Sublime är med hela vägen från uppstart och workshops till lanserade tjänster. Ett viktigt steg mot att bli en fullservicebyrå var att kunna erbjuda sina kunder en smidig hostinglösning.

– Det började med att vi använde GleSYS som leverantör av hosting och drifttjänster. Först och främst för att lägga till ytterligare en bit i vårt fullservicetänk. På senare tid har vi också börjat flytta över våra interna servrar till GleSYS, just för att de är så bra på det de gör. Det är länge sedan jag ens var i kontakt med dem, för skulle det vara någon driftstörning är de alltid steget före och hinner lösa och rapportera det innan jag ens hinner felanmäla, säger Björn.

Ett exempel på hur Sublime drar nytta av GleSYS tjänster utspelade sig för några år sedan. 2016 skulle Sublimes kund Svensk Handel redovisa resultaten från kollektivavtalsförhandlingen. Senast de gjorde det hade sajten blivit överbelastad och kraschat. Beställningen till Sublime var tydlig: De måste skruva upp kapaciteten för sajten under 14 dagar när trycket är som störst.

– Det var med kort varsel, så vi behövde agera snabbt. Då körde vi VPS:er och dubbla servrar som vi maxade med CPU, RAM och bandbredd. Och så lade vi på lastbalanserare. Det gjorde vi under två veckor och betalade bara för den perioden. På så sätt löste vi problemet snabbt och prisvärt för kunden. Det är ett väldigt bra exempel på hur vi har nytta av GleSYS tjänster i vardagen.

Vad får GleSYS att sticka ut i konkurrensen?

– De tar inte betalt för mängden bandbredd eller CPU-cykler vi nyttjar, utan jobbar med fasta priser. Det gör det väldigt enkelt för oss; vi kan säga till våra kunder exakt vad de får betala. Jag slipper gissa kostnader och det underlättar mitt sälj – och det sticker verkligen ut när det kommer till molntjänster. Det är lite som att få ett fast pris på taxin istället för att stressa över taxametern och att eventuellt fastna i trafiken. Det är skönt, helt enkelt.

Läs mer på sublime.se

sublime-logo

Dela på Twitter

Kom igång med GleSYS Cloud!