Hasse Hofvergård, vd på Wilson Creative.
För nästan tjugo år sedan startades ett UF-företag och mycket har hänt sedan dess, idag är Wilson Creative en prisvinnande digitalbyrå, med hjärtat på rätt ställe. Med sitt fokus på kundnöjdhet och hållbar utveckling har de etablerat sig i den svenska byråvärlden.
– Vi har lyckats placera oss väl i tävlingen Årets Byrå genom åren vilket är ett resultat av de positiva omdömen våra kunder uttryckt. Vi jobbar hårt för att överträffa allas förväntningar och uppenbarligen lyckas vi ganska bra med det, säger Hasse Hofvergård, vd på Wilson Creative.
Från kontor i Kalmar och Stockholm bygger Wilson Creative hållbara varumärken och digitala upplevelser åt kunder i en rad olika branscher.
– Det som skiljer oss från andra byråer är bland annat vårt holistiska synsätt och att vi har ett digitalt fullserviceerbjudande. Många av våra kunder uppskattar just detta och tycker att det är smidigt att vi, till stor del, kan bygga upp och stärka deras digitala närvaro, säger Hasse Hofvergård och fortsätter:
– Idag har det blivit allt vanligare att vi får, men också kan ta ett större helhetsgrepp, vilket är kul. Våra projekt innefattar ofta allt från varumärkesstrategi, UX- och webbdesign till innehållsskapande.
Förutom att Wilson Creative har breddat och utvecklat sitt erbjudande, har en form av manifest växt fram där hjärta och hållbarhet har en central roll.
– Som digitalbyrå idag går det inte att blunda för den negativa klimatpåverkan som Internet har. Varje gång en webbsida laddas går det åt i genomsnitt 0,8 gram koldioxid. För en webbplats med 10 000 besök i månaden motsvarar det 102 kg koldioxid per år.
– När vi letade efter hostingpartner och hittade Glesys var det lite av en no-brainer. Glesys värderingar går hand i hand med våra och deras hängivna hållbarhetsarbete krävs för att vi på riktigt ska kunna minimera vårt och våra kunders miljöpåverkan.
– Andra aspekter som också varit viktiga för oss är stabilitet och säkerhet, och här har Glesys alltid levererat. Man ska heller inte förringa en sån sak som att våra webbutvecklare älskar kontrollpanelens gränssnitt eller att man snabbt får teknisk support när det verkligen behövs, avslutar Hasse.