Miljö och hållbarhet allt viktigare för svensk e-handel

Samtidigt som svensk e-handel fortsätter att öka ställer konsumenterna högre krav på miljö och hållbarhet. Som en reaktion och för att kunna möta kundernas krav finns initiativet Hållbar E-handel. GleSYS har varit medlem sedan uppstarten för att kunna driva och stötta i frågor som handlar om klimatsmart e-handelsdrift.


Hållbar-E-handel


Initiativet drog igång i början 2020, men förberedelserna har pågått i över ett år. Idag är ett stort antal e-handlare medlemmar och initiativet möjliggörs av bland annat Ehandel.

– Det finns en styrelse som är beslutande för verksamheten. Arbetet bedrivs genom att olika arbetsgrupper får uppdrag kring specifika ämnen, till exempel hur vi kan minska returerna, konsumentinsikter och vilken leverans som är mest hållbar, säger Sanna Thurdin, Head of Business på Ehandel.

– Idag är ett fyrtiotal medlemmar anslutna till initiativet, fortsätter Sanna Thurdin. Det blir fler för varje vecka vilket är jättekul och också viktigt för det förändringsarbete som måste ske. Det är framförallt e-handlare som är medlemmar men vi har också medlemmar på leverantörssidan.

Medvetenheten och kunskapen om vad som påverkar vår miljö ökar hela tiden och medför ökade krav och förväntningar på den svenska e-handeln.

– De svenska kunderna vill att e-handlare prioriterar hållbarhet och det är många e-handlare som vill börja arbeta mer aktivt med sitt eget hållbarhetsarbete. I senaste E-barometern kunde vi också se att konsumenternas efterfrågan på hållbar e-handel har ökat, säger Sanna.

Vi på GleSYS driver två egna klimatsmarta datacenter och är en av Sveriges ledande driftleverantörer till svensk e-handel. Tillsammans med våra kunder återvinner vi all överskottsenergi som våra datacenter producerar – på så sätt minskar vi koldioxidutsläppen och bidrar till ett bättre klimat.

– För oss är det en styrka att ha med en partner som kan prata om hur e-handlare kan minska sitt klimatavtryck, genom att välja klimatsmart hosting. Hållbar E-handel handlar om att se över allt som kan påverka miljön och driften är så klart en viktig del.


Vad har du för tips till en e-handlare som vill kunna bedriva hållbar handel?

– Det är väldigt individuellt, men jag skulle absolut börja med att studera mina kunder och kolla på vad de tycker är viktigt när det kommer till hållbarhet.

– Framöver tror jag det kommer bli viktigt att kunna erbjuda flera alternativ för leverans, där det tydligt framgår vilket alternativ som ger minst klimatavtryck. En annan sak är att se över är hur man kan få ner antalet returer, avslutar Sanna.


Här hittar du mer information om initiativet Hållbar E-handel

Dela på Twitter

Kom igång med GleSYS Cloud!