Med kunder som Bangerhead, Desenio, Caia Cosmetics och Care of Carl har Askås minst sagt god erfarenhet av e-handlares behov under högtryck. Inför Black Friday och julhandeln passade vi på att ställa några frågor till Askås VD och grundare Jonas Askås.
Hej Jonas! Hur har förberedelserna gått inför högsäsongen för en e-handlare?
– Förberedelserna har gått bra! För en majoritet av e-handlarna är Black Friday en helt avgörande försäljningsperiod och vi genomför fortlöpande optimeringar av plattformen och söker rätt driftlösningar till våra kunder. Inför och under Black Friday utökar vi även vår tillgänglighet till vår support och beredskapspersonal.
Driftsäkerheten är en avgörande faktor under Black Friday-perioden, hur jobbar ni och era kunder med detta?
– Vi är väldigt trygga i vårt samarbete med GleSYS sedan mer än 10 år, och ur ett driftperspektiv är GleSYS förstås en mycket viktig partner. När det gäller drift handlar det mycket om att hitta balans mellan kapacitet och förväntad trafikmängd och att konfigurera system och mjukvaror utifrån detta. Och att få alla kunder, oavsett storlek, att faktiskt anpassa sin serverlösning till de kampanjer de planerar att köra.
En del e-handlare väljer att inte satsa lika hårt på Black Friday av klimatmässiga skäl. Är detta något ni märker som en trend hos era kunder?
– Nej, vi har inte fått de signalerna i någon större omfattning. Många planerar för Black Week som en start på sin julhandel. Jag uppfattar dock att många av våra kunder tänker mycket på och kring transporter och hur de kan optimera sina logistikflöden, vilket förstås har en stor miljöpåverkan och där de kan påverka positivt.
Ser ni några andra nya trender?
– Något som pågått under de senaste åren är en utökning av Black Friday-perioden och detta lär vi se ännu mer av i år. E-handlarna är aktiva under helgen och över Cyber Monday och fler kör kampanjer under hela Black Week.
Slutligen, vad är dina bästa råd till e-handlare inför årets shoppinghögtid?
– Det beror ju såklart på vilken bransch man är i och vilken möjlighet man har som e-handlare att verkligen driva ett aktivt kampanjarbete. Så här i sista stund handlar det om att kunna leverera och dra nytta av den planering som förhoppningsvis redan är gjord. Att driva för aggressiva kampanjer med stor försäljning som man sedan inte kan leverera efter är inte bra vare sig för kunder eller varumärket. Något som vi tyvärr såg några exempel på i e-handeln förra året, dock inte bland Askås kunder.
Tre sista minuten-tips:
-
Ha god beredskap för en kraftig försäljningsökning. Se till att du kan hantera packning, hålla leveranser och möta ett hårdare tryck på din kundtjänst.
-
Testa dina kampanjer och din driftlösning. Om du ännu inte har kört igång och du har tid och möjlighet – provkör de kampanjer du ska jobba med, och gör eventuella lasttester utifrån förväntat önskescenario kring sajtens besökare.
-
Tänk på 2020. Glöm inte bort att utvärdera årets Black Friday och gör förändringar inför nästa år. Hamnade du rätt gällande produkter, priser, lönsamhet, marknadsföring och allt annat? Lär av dina eventuella misstag.
Vi tackar Jonas och önskar alla e-handlare lycka till på Black Friday! På fredag har vi uppesittarkväll – inte för shoppingens skull utan för att se till att allt fungerar som det ska driftmässigt, under en av årets största readagar.