Frågor och svar

Vi har satt ihop en lista över de vanligaste frågorna vi får om Colocation. Om du inte hittar svaret på din fråga så tveka inte att kontakta oss.

Colocation

Får jag tillgång till serverhallen så att jag själv kan komma åt mina servrar?

Vid rackhyra får du ett eget passerkort och nyckel så att du kan komma åt dina servrar. För colocation av enskilda servrar krävs närvaro av GleSYS personal.

Vilka tider på dygnet har jag åtkomst till mina servrar?

Vid rackhyra har du tillgång till serverhallarna dygnet runt, årets alla dagar. För colocation av enskilda servrar gäller kontorstid.

Vad har ni för anslutningar mot Internet?

Vi är en egen Internetoperatör med fler än 10 anslutningar mot Internet.

Vi har mer än 100 Gbit/s kapacitet ledig. Vi byter även trafik med andra Internetoperatörer på flera olika knutpunkter i Sverige.

Kan jag få redundant uppkoppling till mitt rackskåp?

Ja, vi erbjuder redundant kapacitet. Man kan också få hjälp med transport till andra Internetoperatörer än GleSYS för att öka redundansen ytterliggare.

Får jag hjälp om jag vill göra en omstart eller installera om min server?

Ja, det går att få hjälp både via tjänsten Remote Hands eller där vi lånar ut ett temporärt KVM-kit så att du kan fjärrstyra oavsett vilket tillstånd maskinen befinner sig i.

Finns det några övriga tjänster vi kan använda?

Till Colocation-tjänsten kan vi även erbjuda nättjänster – till exempel drift av switchar och brandväggar.

Vi hjälper dig!