Felsökning av Apache

Inledning

När du behöver felsöka Apache är det enklast att läsa loggfilerna.

Instruktioner

Loggarna brukar bestå av två olika filer:

  • En logg för alla anrop som kommer till webbservern. Denna kallas ofta för access-log.
  • En logg för alla fel som inträffar. Denna kallas ofta för error-log.

Så här kan konfigurationen för en Virtual Host se ut:

<VirtualHost *>
  ServerName glesys.se
  ServerAlias *.glesys.se
  DocumentRoot /var/www/glesys.se/htdocs/
  CustomLog /var/www/logs/glesys.com-access_log combined
  ErrorLog /var/www/logs/glesys.com-error_log
</VirtualHost>

Direktivet CustomLog berättar var du hittar Access-loggen och ErrorLog berättar var du hittar Error-loggen.

Ett bra sätt att felsöka är att först titta i error_log.

Jag brukar använda tail -F inifrån skalet på Unix-/Linux-servern:

tail -F /var/www/logs/glesys.com-error_log

Tail är ett kommando som gör att du tittar sist i loggfilen. Syntaxen -F gör att tail håller uppe loggfilen hela tiden och visar nya rader så fort de kommer in. Det ligger troligen redan lite information i loggfilen och det skulle kunna se ut så här:

tail -F /var/www/logs/glesys.com-error_log
[Wed Jul 18 20:59:09 2012] [error] [client 77.53.249.3] File does not exist: /var/www/glesys.se/htdocs/sidasomintefinns

I fallet ovan ser jag att någon har anropat en sida som inte finns, med namnet /sidasomintefinns.

Det kan även komma andra fel, så som felaktiga rewrites, rättighetsfel med mera.

Hittar du inte det du söker?

Kontakta oss gärna för mer information. Vi hjälper dig att komma fram till den bästa lösningen för dina behov.

Skicka e-post Ring 0200-23 88 00