Introduktion till systemförvaltning

Hur skapar du en trygg och tillgänglig driftmiljö? Enkelt, du låter oss göra jobbet. Vi är vana vid att jobba med driftslösningar som ställer höga krav på snabbhet, säkerhet och tillgänglighet.

Vem har nytta av systemförvaltning?

Kunder i alla storlekar och branscher använder vår tjänst systemförvaltning. Några exempel på verksamheter som har extra stor nytta av tjänsten är:

  • Mindre verksamheter med begränsad IT-personal
  • E-handel med mycket trafik
  • Företag med stor digital närvaro och höga krav på säkerhet
  • Webbplatser med tunga backend-lösningar

Vad ingår i systemförvaltning?

Med tjänsten systemförvaltning tar vi hand om den dagliga driften av din server, så att du kan fokusera på det som är viktigast för dig. Vi ser till att operativsystemet, webbserver och databas alltid har de senaste säkerhetsuppdateringarna och fungerar optimalt.

Kort och gott: du får en säkrare lösning och du slipper allt det tekniska.

Övervakning

En stor fördel med systemförvaltning är att vi löpande övervakar din server. Om ett fel uppstår i de applikationer som vi hanterar åt dig, går det ett larm till vårt driftteam som då identifierar och åtgärdar problemet.

Vi kollar även av ett specifikt sökresultat på webbplatsen för att kontrollera att den är tillgänglig för dina besökare.

Applikationer

Vi jobbar dagligen med att optimera driften av webbplatser och e-butiker som bygger på till exempel WordPress och Magento. De här applikationerna kan vi hantera åt dig:

  • Apache 2.4
  • MariaDB 10.3 eller PostgreSQL 11
  • PHP 7.4 till 8.1
  • Redis 5.0
  • memcached 1.5.6
  • Varnish 6.1
  • Elasticsearch

En systemförvaltad server kör alltid senaste versionen av Debian, eller Windows Server om du väljer det.

Tillåter ni root-rättigheter?

För att vi ska kunna ta ett helhetsansvar och erbjuda en säker och pålitlig driftmiljö delar vi inte ut root-rättigheter.

Vill du göra konfigurationsändringar i applikationerna vi installerat åt dig kontaktar du vår support.

Vad kostar systemförvaltning?

Vår tjänst för systemförvaltning kostar från 1 030 kronor/månad och server. Kostnad för server, backup och eventuella certifikat tillkommer.

Om du har andra behov

Tveka inte att kontakta oss om vår konfiguration inte matchar dina krav eller om du är i behov av en mer komplex lösning.

Kan jag få systemförvaltning på en klustrad lösning?
Ja, självklart. Vi jobbar med klustrade lösningar för dig med höga krav på hög tillgänglighet – till exempel:

  • Galera-replikering för MariaDB (Master-Master)
  • Lastbalansering och flera webb-/databasservrar för att sprida lasten
  • Elasticsearch

Kan jag få systemförvaltning på Windows?
Absolut! Kontakta oss så berättar vi mer.

Beställning av systemförvaltning

När du beställer systemförvaltning skapar vi servern åt dig. Du kan alltså inte beställa systemförvaltning på en redan existerande server.

För att du ska komma igång med en systemförvaltad server behöver vi veta:

Vilken typ av server behöver du?

I samband med beställningen av systemförvaltning talar du om vilken typ av server du behöver. Du kan välja systemförvaltning på antingen en VPS eller dedikerad server.

När det gäller serverns resurser har vi ett minimumkrav på 2 CPU-kärnor, 2 GB minne och 20 GB disk.

Om du är osäker på vad du behöver hjälper vi dig att ta fram en så kostnadseffektiv lösning som möjligt.

Vilka applikationer behöver du?

Vi behöver veta vilka tjänster och applikationer du behöver för att din webbplats ska fungera. Om du är osäker kan vi prata med din webbyrå eller utvecklare och ta reda på vad som behövs.

Använd gärna checklistan nedan när du mejlar in din beställning. Vad behöver du av följande:

  • SSH – Ange vilka IP-adresser du kommer att ansluta ifrån. Vi vitlistar dessa i brandväggen, så att du kan ansluta till servern.
  • FTP
  • Apache
  • PHP
  • Redis
  • memcached
  • Varnish
  • Elasticsearch – Inkludera vilken version du vill använda.
  • Domän – Vilken domän ska du använda?

Redo att komma igång?

Mejla din beställning eller frågor till sales@glesys.se så hjälper vi dig att komma igång!

Tips

Driftar du ett affärskritiskt system rekommenderar vi att teckna ett utökat SLA för att till fullo utnyttja förvaltningstjänsten. Med ett utökat SLA är vi tillgängliga och hjälper dig 24/7 – alla dagar i veckan!

Läs mer om utökat SLA

Relaterade artiklar

Hittar du inte det du söker?

Kontakta oss gärna för mer information. Vi hjälper dig att komma fram till den bästa lösningen för dina behov.

Skicka e-post Ring 0200-23 88 00