Förra veckan arrangerades D-Congress i Göteborg för sjätte gången. Med 66 talare, 110 utställare och 2 200 deltagare är D-Congress Sveriges största e-handelsevent – i år med temat Purpose Driven Commerce.
Per Ljungberg, vd Svensk Digital Handel, och Svensk Handels vd Karin Johansson öppnade D-Congress 2020. Både Karin och Per lyfte vad hela branschen kan göra tillsammans för att bidra till en bättre värld.
– I år är vi extra stolta att så många har samlats kring ett så viktigt ämne som Purpose Driven Commerce. Det är viktigt att hela branschen samlas och tittar på hur vi kan hjälpa till och bidra. Och ska vi göra hela världen lite bättre kan vi inte bromsa. Vi måste hjälpa konsumenterna göra hållbara val, Per Ljungberg.
– Vi kan se att de företag som jobbar med värderingsstyrda affärer har mer än dubbelt så hög lönsamhet. Morgondagens och dagens konsumenter vill förknippas med varumärken som gör något gott för samhället, Karin Johansson.
Efter Karin och Per gick Afdhel Aziz upp på scenen för att prata om hur man når framgång genom att göra gott. Afdhel Aziz är en av världens ledande experter på Brand Purpose med flera års erfarenhet av internationell marknadsföring. Han är även medförfattare till boken ”Good is the New Cool: Market Like You give a Damn”.
– Today’s consumer seeks purpose outside of the traditional methods. Most of us seek to further our sense of purpose with our choices at the grocery store, online shopping carts and more, Afdhel Aziz.
Afdhal Aziz drar slutsats är att Brand Purpose kommer bli lika disruptivt som digitaliseringen.
– This new state of consumerism doesn’t just show people still have a heart and soul, it is a big flag to brands in all industries to integrate Brand Purpose into their brand fiber, consumer experience and marketing programs, Afdhel Aziz.
Som Sveriges ledande driftleverantör till e-handlare är vi stolta över att kunna bidra med klimatsmart hosting, för att på så sätt minska e-butikernas klimatavtryck och koldioxidutsläpp.