Judith Wolst är digitalproffset som bland annat har ansvarat för den digitala utbildningen på Berghs School of Communication och gett ut boken Digital Panik. Den 26 september står hon på Glesysdagens scen och föreläser om digitala trender, något man inte bör missa.
Träffa Judith Wolst på Glesysdagen den 26 september
För många är du en riktigt mångsysslare, du är bland annat entreprenör, föreläsare, författare och digital strateg, men hur skulle du själv vilja beskriva dig?
– Jag föll tidigt pladask för internet och den ständigt föränderliga värld den förde med sig. Och sedan 2005 har jag haft den stora förmånen att få jobba med digitala frågor i olika former - bland annat som anställd och i roller som marknadschef och konsult. De senaste åren har jag varit entreprenör och bland annat grundat och varit VD för en digital byrå. Parallellt har jag alltid föreläst, skrivit bloggposter och artiklar. Och nu i slutet blev det också en bok. Men den röda tråden har under dessa 14 år har hela tiden varit på digitalt utforskande, experimenterande och lärande.
Vad tycker du är den största skillnaden hur man såg på digitalisering för 10-15 år sedan och hur man ser på digitalisering idag?
– Den fösta digitala vågen handlade om internet, sociala medier och mobil utveckling. En fas som radikalt förändrat hur vi kommunicerar och hur vi tar till oss information. Idag är vi uppkopplade mot våra nätverk och har tillgång till information när vi helst önskar.
– Nästa våg av den digitala utvecklingen har vi just gett oss in - en fas som man bland annat kallat för ”den fjärde industriella revolutionen”. Detta skedde drivs bland annat av teknologier såsom Artificiell Intelligens (AI), sakernas internet (IoT), 3D-printing och Blockkedjor. Just nu ser vi början på den här digitala fasen och som kommer att förändra våra affärserbjudanden, produkter och till och med syn på världen. Det låter kanske dramatiskt, men det kommer att ske stegvis och där nyfikenhet och viljan att testa nytt blir viktigt för företags konkurrenskraft. Och för oss som individer. Jag tror att vi kommer att se att många större företag kommer att få det svettigt på flera håll till förmån för mindre och mer snabbrörliga aktörer.
– Men digitaliseringen drivs aldrig framåt enbart av tekniken - vi människor spelar också en viktig roll. Men ny teknik formas också nya typer av behov, preferenser och beteenden. Alltså, kundbehov i ständig rörelse som också är viktigt att fånga in.
Du har skrivit boken ”Digital Panik”, vad är ditt bästa tips för att inte drabbas av digital panik?
– Digitalisering handlar om förändring, någonting som vi människor generellt sett tycker är ganska jobbigt. I en digital värld där saker hela tiden förändras, behöver vi erkänna för oss själv och för varandra att vi inte kan allt. Att chefen inte sitter på de rätta svaren, utan att vi tillsammans behöver utforska och lära. I våra företag behöver vi också få till en kultur där det är ok att misslyckas när vi testar nya saker - för det är i testandet som vi lär oss och blir bättre. Har vi den inställningen till digital utveckling så tror jag vi kan få ner känslan av panik för "allt det nya”.
Som digital strateg har du hjälp många företag med deras digitala strategier. Vad tycker du är den vanligaste missuppfattningen företag gör när de vill bli mer ”digitala”?
– Det är farligt att ta fram en digital strategi i syfte att ”bocka av” den punkten på listan. Digitalisering idag handlar idag till stor del om affärsutveckling och att förstå aktuella både möjligheter och hot. Kanske kan vi istället kalla digital strategi för ”verklighetsanpassning” - och för att få till nödvändig förändring behöver ledningen i företaget ta frågan på allvar. Och framför allt skapa möjligheter att faktiskt få till nödvändiga förändringar. Då gör en strategi i en låda inte någon nytta.
Om du fick möjligheten att pitcha din föreläsning för en Glesysdagen-besökare, hur skulle det låta då?
– På Glesysdagen kommer jag att gå igenom 7 digitala trender som kan vara bra att ha koll på. Och som jag poängterade tidigare så handlar digitaliseringen inte bara om teknik, utan också om människan och våra förändrade preferenser, behov och beteenden.
Läs mer om Glesysdagen 2019 och anmäl er via www.glesysdagen.se