Kundcase: Så syr Cityweb ihop Melodifestivalen och Eurovision

robert-nilsson-cityweb

Melodifestivalen och Eurovision Song Contest är kända varumärken och behöver knappast någon längre introduktion. Men få kanske vet att Falkenbergsföretaget Cityweb står bakom den app som håller snurr på hela live- och TV-produktionen.

1997 startade Robert Nilsson Cityweb som under tjugo år utvecklat tusentals app- och webbprojekt åt sina kunder.

Genom åren har Cityweb knutit stora och små företag till sig och öppnat kontor i Falkenberg och Stockholm. Bland kunderna finns företag som omsätter allt mellan 500 000 till 5 miljarder kr per år. Via sitt breda kontaktnät fick man kontakt med underhållningsbranschen och en ingång till Melodifestivalen.

– 2011 börjar vi jobba med SVT och produktionsbolaget bakom Melodifestivalen. Uppdraget då var att ersätta Melodifestivalens turnéhandbok med en digital lösning där informationen kunde uppdateras i realtid. Problemet med tryckt material är att informationen snabbt blir utdaterad, eftersom det händer så mycket under en sån här produktion, säger Robert Nilsson, CEO på Cityweb.

Citywebs digitala lösning är ett kommunikationsnav som innehåller information om bidragen, transporter, schema och annan viktig information för teamen som arbetar med produktionen.

Den första lösningen blev digitala skyltar, där all information administrerades av SVT via Citywebs egenutvecklade CMS. Det gjorde att rätt information nådde rätt personer och att den alltid var uppdaterad. Lösningen fungerade bra fram till Måns Zelmerlöv vann Eurovision med låten ”Heroes”.

– När Måns bidrag vann 2015 blev Sverige värd för Eurovision Song Contest året därpå. Frågan till oss blev då om vi kunde utveckla en app, för att ännu bättre kunna styra informationen mot de olika användarna, och jag sa givetvis ja!, säger Robert.

– Eurovision är en enormt omfattande produktion med deltagare från 43 olika länder och ett stort säkerhetspådrag. Här blir det avgörande att kunna leverera rätt information i rätt tid till delegationer, crew, volontärer och journalister under de sex veckor som arrangemanget pågår.

melodifestivalen-app

Appen blev ett lyckat projekt och används även i årets upplaga av Melodifestivalen av både crew och tävlande bidrag med ackreditering.

– När man utvecklar den här typen av produkt för ett event av den här magnituden, är säker och stabil drift otroligt viktig. Med GleSYS som samarbetspartner får vi hjälp och rådgivning när vi behöver det som mest. Det gör att vi kan fokusera på det vi är bäst på, avslutar Robert.

Dela på Twitter

Kom igång med GleSYS Cloud!