För ungefär en månad sedan skrev vår utvecklare Christoffer P. om vår nya kontrollpanel och tekniken bakom. Nu är det min tur att berätta om den andra sidan, designen, och hur vi har tänkt kring användarupplevelsen.
Men först får jag kanske börja med att presentera mig själv. Jag heter också Christoffer (sätt in lämpligt Christoffer-skämt) och är anställd av GleSYS som grafisk designer. Som ett IT-företag är vi nog ganska unika med en in-house designer och jag hoppas att det kan bli en styrka.
Att skriva det här blogginlägget har fått mig att reflektera över vad jag faktiskt åstadkommit under mina två år på GleSYS. Jag måste erkänna att jag till en början blev lite rädd, men sen insåg jag att framförallt ett formspråk har växt fram, och att vi har börjat att få in det i våra applikationer, tjänster och hur vi kommunicerar. Mycket av det jag gör syns ännu inte utåt, men jag hoppas att du kan se någon form av röd tråd idag. Att bygga varumärke tar tid.
Nog om det, det är lätt att spåra iväg och det är ju kontrollpanelen jag har fått i uppgift att skriva om. :)
Vad har vi då gjort?
Vi har byggt vår nya kontrollpanel med hjälp av Semantic UI. För dig som inte vet är det ett utvecklingsramverk, precis som det lite mer kända Bootstrap, och som namnet antyder (semantik och användargränssnitt) handlar det om att kunna göra bättre webbprojekt på kortare tid. Semantic innehåller en stor mängd komponenter och styling – det kan vara allt från fördefinierade vyer, moduler och beteenden.
Att översätta alla våra vyer (eller sidor) till Semantics komponenter är det som har tagit allra längst tid. Vi har skalat bort mycket innehåll och “design”. Vi har sett över bl.a. knappar, tabeller och inmatningsfält och sett till att vi använder samma typer överallt – enhetlighet har varit vår ledstjärna. Vi har även förberett för att göra kontrollpanelen helt responsiv. Du kan redan idag använda den i din telefon, men vi ska göra det mycket bättre. Menystrukturen har ändrats. Vi kan bygga mer funktionalitet och få in mer innehåll i den nya kontrollpanelen och vi är helt enkelt bättre rustade för framtiden.
Viktigt att poängtera är också att som Christoffer P. skrev så har vi lyckats minska vår kodbas avsevärt och det är till stor del Semantics förtjänst. Det är först nu jag känner att vi kan börja bygga en vacker och välfungerande produkt.
Vad vi vill förbättra?
Kort sammanfattat vill jag inom den närmsta tiden:
- Sätta vår prägel på nya kontrollpanelen och anpassa den efter vårt formspråk.
- Förtydliga otydligheter – t.ex. vad vissa ikoner är och gör.
- Jobba mer med mobile-first och göra den helt responsiv.
- Lägga till bättre sök- och filtreringsfunktionalitet i innehållstunga tabeller.
- Lägga till notifikationer, skicka relevant information till användaren genom kontrollpanelen när olika situationer uppstår i systemet.
- Lägga till möjligheten att exportera data.
Förenkla, förenkla, förenkla. Vissa vyer och funktionalitet som ärvts från vårt gamla system känns inte speciellt användarvänliga. Nu kan vi börja gå in i detalj och det älskar jag. <3
Vad saknar vi?
- Jag skulle vilja göra en dashboard, eller landningssida, med metrics – dvs. presentera relevant data och användarinformation.
- Förtydliga förhållandet användare, konto och kund och förbättra navigationen till respektive sidor. Du ska snabbt och enkelt kunna ta dig dit du vill.
- Ny funktionalitet.
Jag sitter framför en bildskärm större delen av dagen och det är lätt att glömma bort vem det är som använder våra produkter. Om jag ska vara ärlig så är det vissa tekniska funktioner i kontrollpanelen som jag inte förstår mig på – och hur ska jag då kunna designa en bra användarupplevele?
Mycket kan och ska förbättras. Du får gärna maila mig på christoffer.sorensen@glesys.se och berätta vad du tycker fungerar dåligt (och bra) eller om du har någon idé på förbättring vad gäller design och användarvänlighet. Under hösten tänker jag skicka ut en enkät om hur du använder vår kontrollpanel, så då hörs vi förhoppningsvis.
Allt gott!